NederlandRoadtrip NL

Roadtrip NL

Afgelopen zomer ging ik samen met mijn 2 jongens (12 en 9 jaar) op pad door heel Nederland. We stippelden een route uit door heel NL om elke nacht in een andere provincie te slapen.

Het idee ontstond toen we door Corona niet naar het buitenland konden, erg teleurgesteld, maar ook enthousiast nieuwe ideeën aan het maken kwam mijn oudste met het idee om rond te gaan reizen door NL. Hoe gaaf?! 12 provincies, 12 nachtjes; dat moet lukken dachten wij!

Onze tour begon in de provincie Groningen. Beetje gek misschien vanuit Friesland, maar dat kwam het beste uit met de data haha. Bij elke provincie tekenden we de route uit die we gingen afleggen, op een oude wegenkaart die ik al jaren in mijn auto heb liggen 🙂

In Groningen sliepen we op een camping in een wijnvat. Onze eerste provincie was een feit! In elke provincie zochten we leuke dingen op in de buurt die we konden doen, waar we konden eten of konden bekijken.

Van Groningen gingen we terug naar Friesland. Een uniek plekje vlakbij Joure vonden we hier, een heuse pipowagen maar dan super stylish ingericht. Hoe tof! Ook konden we hier genieten van een overheerlijke hottub. In Friesland gingen we natuurlijk ook even langs ons eigen plekje Blokhut Sparjebird om Sjef nog even te knuffelen 🙂 Het was prachtig weer deze dagen, we hebben genoten van de Friese Wateren op #ontdekjeplekjes!

Provincie 3! Noord-Holland. En hier sliepen wij in een kerk. Zo gaaf! De bewoonster verhuurt een gedeelte als b&b, wat een gave plek om te wonen zeg. We hebben er zo genoten! Veel ruimte, unieke plek, historisch dorpje en een heel lekker restaurant vlakbij.

Toen we aankwamen in Noord-Holland gingen we langs Medemblik, de stoomtrein bekijken en het hele museum eromheen. Dit blijft zo leuk! Ook vonden we in het dorp een leuk bakkersmuseum, erg leuk opgezet!

Op naar Zuid-Holland! Weer een hele belevenis, de route uitstippelen en mooie plekjes ontdekken. In Zuid-Holland sliepen we weer in een pipowagen, maar deze keer aan het water! Zo’n mooi plekje en het leuke was dat je zelfs onder het spoor door kon suppen / kanoën. De kano’s konden we trouwens gebruiken vanuit de accommodatie; ideaal. De sup had ik deze tour zelf meegenomen 🙂 Ook zijn we fan van theetuinen geworden deze trip, toevallig ergens langsrijden… We love it!

In Zeeland sliepen we in de stad Vlissingen, middenin het centrum. We hebben gewandeld, de historie ontdekt, we hebben lekker gegeten en hier vooral ook even een beetje uitgerust. Zeeland is zo mooi, daar moet je eigenlijk gewoon langer heen 😉

Ook in Noord-Brabant hebben we vooral bij ons huisje genoten, die middenin het bos lag. Echt heerlijk rustig, we hadden mooi weer en hebben daar genoten van een bbq bij ons huisje. Oh ja en onderweg binnendoor gaan rijden en treinen spotten, ook een hobby haha 😉

En toen naar Limburg… het bleef tot het einde spannend of we konden gaan want in die periode was het erg hoog water in deze regio. Gelukkig had ik goed contact met de eigenaresse van de b&b en die verzekerde me dat het veilig was bij hun te komen. En wat was dit weer een prachtige plek, een mooie luxe verbouwde schuur waar wij verbleven, hier konden we wel 2 weken blijven!

Tegenover de b&b kon je trouwens nog aanschouwen hoe hoog het water stond… gek idee hoor!

Op sommige plekjes kregen we ook ontbijt erbij, zoals ook hier, het zelfgemaakte brood staat me nog steeds goed bij, wat lekker zeg! Onderweg vonden we weer mooie #ontdekjeplekjes waaronder een fijn strandje!

Gelderland! De volgende provincie waar we heenreden. Hier sliepen we ook in een unieke accommodatie op een festival camping. Leuk opgezet! En ook een hele bijzondere hottub erbij 🙂 Wat genieten wij toch van deze mooie reis. Hier spraken we ook nog af met mijn ouders, die kwamen even op visite, dat is ook altijd wel leuk op zo’n trip! En samen met hun ontdekten we ook hier weer een heerlijk strandje!

Nou en dan Utrecht… provincie nummer 9. We sliepen in een woonschip op het water in Amersfoort en jee, wat heeft Amersfoort ons doen verrassen! Wat hebben we hier weer enorm genoten en wat was het jammer dat we hier maar 1 nachtje sliepen. Gastvrijheid op en top, een super leuke stad, leuke dingen te doen… echt top. We huurden fietsen en zijn gewoon lekker gaan crossen door Amersfoort, echt een aanrader!

Oh ja en weet je wat leuk was? Elke dag waren we even ‘dakloos’ tussen ongeveer 11 en 15 uur omdat we dan weer doorgingen naar ons volgend plekje. De jongens wilden deze vakantie graag 2 dingen doen; naar Crossjumps in Breda en naar het Ajax stadion een tour doen; ideaal als je zo vakantie viert! Op instagram kun je hier ook weer meer over lezen 🙂

Nog 3 provincies te gaan en nummer 10 is Flevoland! We slapen op een camping op Urk, in een mooie tent die er nog maar net staan. Ook hier weer heel gastvrij en ze hadden al snel door dat wij van ‘dat instagram account’ waren haha, hoe leuk. Een camping met zwembad, dichtbij het stadje Urk, waar van alles te beleven valt. We hebben zelfs de vuurtoren er beklommen!

We zijn op dit punt van de tour al dik een week onderweg en missen thuis best wel. Daarom spreken we ’s avonds in Lemmer (I know, dat is geen Flevoland haha), af om met elkaar te gaan eten. Hoe fijn!

De 1 na laatste provincie en ons 1 na laatste #ontdekjeplekje; Overijssel. Weer een hele fijne b&b, groot, schoon en met een zwembad in de tuin! Hoe gaaf!

Naast de sup hadden we ook onze skeelers mee. Hoe leuk is het om overal even wat anders te doen en de omgeving op zo’n manier te ontdekken?

Nou en dan de laatste…. provincie nummer 12; Drenthe. Weer vlakbij huis ons laatste plekje. Deze keer deden we weer luxe; een hotelkamer met bad middenin de kamer! Coevorden waren we.

Wat een trip, wat een tour en wat een belevenis! 12 provincies in 12 dagen; het was een idee en wij hebben hem uitgewerkt en gedaan. Bijzonder hoor, sowieso om dit samen met mijn 2 jongens te doen, maar ook om heel NL in 2 weken door te rijden haha. En wat een mooie plekjes mochten wij bezoeken. Wat ik eerder ook al zei; de plekjes die je zomaar tegenkomt, de leukste theetuinen (zie instagram voor meer!), de bijzondere overnachtingen, de vriendelijke mensen… echt wat een mooie herinnering is dit!

Wil je meer weten of heb je ergens een vraag over? Op instagram staat nog meer over onze tour door NL en je mag mij natuurlijk altijd een berichtje sturen 🙂 We hopen dat jullie veel plezier hebben gehad aan het lezen van deze blog!